fredag 9. januar 2009

Lille Oslo

"... er en egen planet. Alle gatene forskjellige land. Hvert strøk en verdensdel, og vi suser avgårde alle mann."

Det var sangen jeg hadde på hjernen mesteparten av gårsdagen. For hva har skjedd med lille Oslo? Hva har skjedd som har gjort det akseptabelt å fysisk angripe noen fordi de har en annen mening enn deg? Det er ikke byen min og sånn skal den heller ikke forbli!

Hele Israel-Palestina-konflikten er så absurd for oss som vokste opp på åttitallet. For oss var det FNs fredsbevarende styrker, fredspris og Osloprosess. Det var håp den gang. Det gikk veien. Veien mot fred. Jeg kan ikke si at jeg er den som har fulgt mest nøye med eller den som har mest kvalifiserte meninger om dette, men en ting er jeg sikker på og det er at det blir ikke fred i Midtøsten hvis ikke partene kan ta det opp på et høyere nivå og anerkjenne at det som er viktig er at det fred, ikke hvem som har rett. Men dessverre har jeg ingen tro på at det skjer i overskuelig fremtid. Fremtiden slik den ser ut nå vil gi flere sinte unge mennesker på begge sider som har vokst opp i krig med jævelskap på alle sider. Krig avler krig. Jævelskap avler jævelskap.

Ingen kommentarer: