mandag 16. februar 2009

Skulle så gjerne kunnet html


Jeg er veldig fascinert av art noveau. Så fascinert at jeg gjerne skulle hatt et art noveau-tema på bloggen min. Men jeg aner ikke hvordan jeg lager det. Noe annet jeg gjerne skulle hatt var noen skikkelige plakater med art noveau-bilder som Øyvind også kunne leve med.

Dette sier wikipedia om art noveau:
Art Nouveau ([aʁ nu vo], anglicised /ˈɑːt nuːvəu/) (French for 'new art'), also known as Jugendstil (German for 'youth style', named after the magazine Jugend, which promoted it), is an international movement[2] and style of art, architecture and applied art—especially thedecorative arts—that peaked in popularity at the turn of the 20th century (1890–1905).[3] A reaction to academic art of the 19th century, it is characterized by organic, especially floral and other plant-inspired motifs, as well as highly-stylized, flowing curvilinear forms.[4] Art Nouveau is an approach to design according to which artists should work on everything from architecture to furniture, making art part of everyday life.

Gjøre kunst til en del av hverdagslivet... Er ikke det målet til alle kunsthistorikere med litt idealisme innabords? Noe av det jeg drømmer om å jobbe med er å avmystifisere kunst. Å gjøre det å gå på et galleri til et eventyr i stedet for et sted man går og føler seg dum og uvitende. Kunstformidling til massene, med andre ord. Det, i kombinasjon med et auksjonshus. Det er drømmen.

Ingen kommentarer: