søndag 15. februar 2009

Edward Steichen " Model Marian Morehouse in a Dress by Vionnet" 1930

Jeg har i et par år nå vært fascinert av svart-hvitt portrettfotografi. Jeg ble slått av skjønnheten, enkelheten, kontrastene, det myke, det harde, det stilistiske, poseringen, mann versus kvinne da jeg så dette bildet på artnet.com. Edward Steichen var Vogues hovedfotograf fra 1923 og sjokkerte sine kolleger med sine kommersielle bilder. Han beveget seg fra mykt-fokus Pictorialist-stil ved århundreskiftet til skarp-fokus modernist stil på 20-tallet.

Som kunsthistoriker skal det gjøre litt vondt å analysere et kunstverk med et uttrykk så enkelt som "elegant" eller "rent". Man skal helst kunne si hvilke linjer som er betagende, hvilke referanser til oldtiden og samtiden man kan finne, kunstnerens åpenbare inspirasjonskilder og samtidige kritikere. I'll get there. Må bare kopiere litt fra Wikipedia først:

Pictorialism largely subscribed to the idea that art photography needed to emulate the painting and etching of the time. Most of these pictures made were black & white or sepia-toned. Among the methods used were soft focus, special filters and lens coatings, heavy manipulation in the darkroom, and exotic printing processes. From 1898 rough-surface printing papers were added to the repertoire, to further break up a picture's sharpness. Some artists "etched" the surface of their prints using fine needles. The aim of such techniques was to achieve what the 1911 Encyclopedia Britannica termed, in discussing Pictorialism, "personal artistic expression".

Despite the aim of artistic expression, the best of such photographs paralleled the impressionist style then current in painting. Looking back from the present day, we can also see close parallel between the composition and picturesque subject of genre paintings and the bulk of pictorialist photography.

Ingen kommentarer: