søndag 15. februar 2009

Hvor skal jeg lære om kunst?

Planen min er at den neste jobben min skal være relatert til utdannelsen min. Jeg vil bruke den før det er for sent. På Blindern forbereder de ikke på yrkeslivet. De forteller ikke om jobbmulighetene utdannelsen kan gi. Under karrieredagene var gymsalen full av departement og diverse representanter for næringslivet som ikke hadde noen som helst interesse for kunsthistorikere. Jeg vet. Jeg spurte.

Så jeg må tilegne meg den kompetansen som gjør at potensielle arbeidsgivere som kan gi meg kunstjobb vil se bort fra oppgaveelendigheten og se potensialet i alt det andre jeg kan. Men hvor? Jeg prøver å minne meg selv på kunsthistorikeren i meg. Spesielt i denne bloggen. Men jeg kommer meg ikke til gallerier. Det er flere private jeg kunne tenke meg å følge med på, men terskelen er der. Jeg burde sikkert henge meg på de jeg kjenner som jobber i kunstmiljøet. Men vi har det alle så travelt. Jeg kjøper kunstbøker når jeg er ute og reiser, men jeg leser dem ikke. Innen jeg kommer hjem har jeg glemt dem. Har jeg ikke et sterkt nok ønske om å få det til? Klarer jeg ikke å holde motivasjonen over tid? Jeg prøver å huske å lese kunstseksjonen i New York Times, men jeg glemmer det også. Hvordan skal jeg holde fokus? Hvordan kan jeg nå målet mitt når jeg ikke får meg selv til å gjøre det som må til?

Jeg skal ikke klage. Jeg skal ikke klage. Jeg har det jo så bra. Men siden jeg ikke er fast ansatt og heller ikke har drømmejobben så må jeg jo legge planer for hvordan jeg kan få den. Jeg har aldri vært god til å være fornøyd der jeg er. Jeg klarer alltid å finne noe å klage på. En grunn til å ikke være fornøyd. Det er vel en vane, antar jeg. En dårlig vane. Jeg må gjøre noe med det...

Ingen kommentarer: