lørdag 5. september 2009

Drømmejobben, hva er den?

Bilde: Steve Heath, Flickr.com, cc
Tankemodus igjen. Denne gangen er hovedtemaet drømmejobben. Og jeg kommer virkelig ingen vei. Jeg vet jo ikke hva jeg liker. Jeg vet ikke hva som vil holde meg interessert over lengre tid. Hvordan finner jeg det ut? Jeg har tenkt på å bruke penger på en karriereveileder, men jeg kjenner ingen som har vært hos en, så jeg vet ikke hvordan de jobber eller hva jeg får ut av det. Jeg har flere venner som allerede har drømmejobben. Jeg forventer ikke å få drømmejobben med en gang, men det hadde jo vært mye greiere å jobbe mot den hvis jeg visste hva den var. Det er en veldig moderne tanke å forvente å finne en drømmejobb, som vil gjøre mitt profesjonelle liv like tilfredsstillende som hjemmelivet. Men hvem skulle forberedt meg på dette? Å ikke vite.

Jeg har en forestilling om en jobb som lar meg bruke utdannelsen min, som ikke handler om å sitte ved et skrivebord hele tiden og gjerne reising. Samtidig drømmer jeg om å ha nok penger til å ikke jobbe. Bruke all tid på det jeg til en hver tid har lyst til. Whatever strikes my fancy.

2 kommentarer:

Aase sa...

Jeg var hos karriereveileder midt på 90-tallet. Vi svarte på masse multi-choice spørsmål og hadde en samtale med veileder basert på resultatet.

Det var ikke noe spesielt yrke som ble fremhevet, men mer hvilke yrker som kunne passe til meg, og en samtale rundt hva jeg kunne tenke meg.

Husker ikke nå hvilket firma det var jeg var hos.

Anne sa...

En erfaring er en erfaring. Takk, Aase. Jeg innbiller meg at en karriereveileder kunne hjulpet meg inn på et spor, om ikke annet. Praksis på Blindern er jo ikke akkurat å få studentene til å vite hva de kan og er kvalifisert for. ;)