torsdag 27. august 2009

Miljøvennlig?


Som aktivt medlem av Venstre, så er det naturlig for meg at hver gang jeg diskuterer politikkutforming så er miljøet et aspekt som tas høyde for. Miljøvennlighet gjennomsyrer alt. Men hvor flink er jeg egentlig i hverdagen? Jeg kildesorterer det avfallet det er anledning til å sortere i Oslo (som ikke er mye), jeg tar nesten utelukkende kollektivtransport, og de gangene jeg kjører bil så kjører jeg aldri alene. Men bortsett fra det, hva gjør jeg egentlig? Jeg eier ikke bil, men drar på reise til utlandet så ofte jeg kan. Jeg er åpen for å kjøpe brukte møbler, men ender alltid på IKEA. Jeg har ikke all verdens tøy, men har alltid lyst på mer. Jeg er ikke et miljøsvin, men spesielt miljøbevisst i hverdagen er jeg ikke, når alt kommer til alt. En gang i vinter var det et intervju i OBOSbladet med en høyst normal familie og om deres forhold til å være miljøvennlig. Tankegangen deres var gjennomsyret av at de verken prøvde så hardt eller var oppdatert på alle nyvinningene som ville gjøre det enklere for dem å være miljøvennlige. Jeg husker jeg tenkte at jeg var mye flinkere enn dem. Jeg fnyste av bortforklaringene deres, men er jeg egentlig bedre?

Ingen kommentarer: