søndag 13. september 2009

Valg

Den første dagen er her. Den første dagen som skal avgjøre hvordan Norge skal styres de neste fire årene. Jeg har ikke vært på langt nær så engasjert i valgkampen som jeg har hatt for vane før, men det har mye å gjøre med at jeg ikke har hatt overskudd. Aktiv valgkampering krever overskudd. Men jeg har da fått gjort en innsats, og i dag og i morgen skal jeg være vara til stemmestyre. Det betyr at jeg skal sitte på Rådhset og vente på å få høre om det er bruk for meg. Kanskje ikke verdens mest spennende offentlige verv, men jeg mener nå at hvis jeg skal engasjere meg i samfunnet og samfunnsdebatten så må jeg også ta på meg en del av jobben med gjennomføring av valg. Flesteparten av vennene mine skal være listebærere, så det er ikke sånn at jeg kunne valgt et sosialt liv i stedet. ;)

Valgtid er spennende. Jeg har gjettet helt siden i vår at resulatet av valget ville bli mindretalls Arbeiderpartiregjering (selv om det ikke er det jeg håper, selvfølgelig), men vi får nå se, da. Virker som de rødgrønne står sammen fortsatt. Enn så lenge. Jeg har ingen tro på at Sosialistisk Venstreparti får med seg Arbeiderpartiet/LO på ingen oljeboring i Lofoten, og det betyr at for å sitte igjen med noen som helst slags kredibilitet så kan de ikke være i regjering. Arbeiderparti/Senterpartiregjering er jo nærmest poengløst, Fremskrittspartiet kommer ikke til å støtte noe Høyre/Kristelig Folkeparti/Venstre-samarbeid, og jeg tror ikke Høyre går inn i regjering med kun Fremskrittspartiet. Da blir det mindretall Arbeiderpartiregjering igjen. Tror det vil være sunt for dem å faktisk ta diskusjoner i Stortinget, i stedet for på bakrommene i regjeringskvartalet.

1 kommentar:

Aase sa...

Godt valg.

Nå stiger jo spenningen og valgdagsmålingen har kommet. La oss håpe at den holder helt inn.