torsdag 25. juni 2009

Iskrem

Det er sommer. Jeg tar meg selv i å gå ut midt i jobbdagen og kjøpe en stor balltop på Shleven. I stedet for å drikke vann, spiser jeg sorbet. Leskende. På vei hjem fra jobb i dag kjøpte jeg med en boks Mövenpick sjokoladeis. Godt ut i juli blir det så varmt at jeg nesten ikke får i meg noe annet enn iskrem. Mugger med limeonade får duggdråper rennende ned når de kommer ut av kjøleskapet.

Om vinteren er iskrem godteri. Boksene med Ben&Jerry gikk ned på høykant denne vinteren. Så er det Häagen Daaz "Creme de leche" - karamelliskrem. Karamell er kanskje min yndlingssmak over alle. Fet fløteiskrem med en kjerne av flytende karamell. Mmm.

Jeg skriver "iskrem" fordi jeg liker et litt nostalgisk språk. Men i realiteten sier jeg det aldri. Bare "is". Uansett fløte, sorbet eller kun kaldt vann. "is". Engelskmennene har et stort "is"-vokabular; ice cream, icicles, popsicles, ice-cubes.... De slår vitser om grønlendernes mange ord for "snø", men ser aldri på seg selv.

Les om isforskriftene...

Ingen kommentarer: