mandag 24. november 2008

Kira Wager














Jeg satt og svitsjet. En helt vanlig lørdagskveld. Frem og tilbake. Rastløst. Så stoppet jeg på Travel Channel som viste et program fra Norge i serien "Destination Art". Jeg tenkte at dette må jeg få med meg. Jeg skal jo holde meg oppdatert og holde "blikket" i gang.

Så jeg oppdaget Kira Wager. Hun maler bilder basert på fotografier og er blitt kalt en kontemporær impresjonist. Impresjonistene ønsket å fange øyeblikket. Men siden hun ønsker å fange et øyeblikk som allerede er fanget, hva gjør hun da? Sprer hun øyeblikket ut over flere medier? Monet malte bilder i en forrykende fart for nettopp å fange et mest mulig begrenset øyeblikk. Men hvis du ser på Wagers bilde nedenfor så er det rimelig åpenbart for meg at hun har jobbet med det over tid. At hun har vært i forskjellige sinnstemninger og ønsket å formidle forskjellige nivåer av motivet. Fargene gjør at jeg føler meg hensatt til en sydhavsøy. Med trykkende varme, azurblått hav og en paraplydrink. Hun sier i programmet at hun jobber med motivet opp-ned og i seksjoner. Det blir noe litt løst kubistisk over det hele. Hun både frigjør seg fra de formene som jeg antar eksisterte i det opprinnelige fotografiet samtidig som formene blir tvunget inn i kuber på grunn av arbeidsformen hennes.

Ingen kommentarer: