torsdag 9. juli 2009

Nanna Ditzel

Det er alltid noe å forbedre i leiligheten, og nå som kjøkkenprosjektet begynner å nærme seg slutten (i hvert fall litt), har jeg begynt å se litt på spisemøblement. Og fascinert som jeg i lengre tid har vært over mer moderne, renlinjet kunst/arkitektur/design, så har jeg sett en del på Lauritz.com etter noe som vil passe både min og Øs smak. Alltid en utfordring.

Under kveldens browsing så oppdaget jeg den danske møbeldesigneren Nanna Ditzel (1923-2005). Hun har designet smykker til Georg Jensen, tekstiler for Kvadrat og møbler for bl.a. Fredericia, Kvist og Getama. Det er alltid en fare for at renlinjet skal bli strengt. Hvis jeg mener noe er for strengt, så har jeg ingen skrupler med å se bort i fra det. Nanna Ditzel holder seg ikke helt innenfor min personlige definisjon, men hun er utvilsomt en del av den danske rene modernistiske tradisjonen hvor man også finner Arne Jacobsen. I en del av møblene har hun lekent eksperimentert med psykedeliske mønstre. Ikke bare i materialet, men også i utformingen. Hun har også gjennomgående bruk av fargene rødt, svart og blått. Rødfargen hun har brukt er dyp, litt rusten blodrød. Blåfargen er nærme kongeblått, men med innslag av gult. Ganske vanlige farger for 50-70-tallet. Hun har tatt i bruk et bredt spekter av materialer. Tydelig vært ekseperimentell i både bruk av nye materialer, men også hvordan de er brukt. Laminat er bøyd til å se ut som de rullene sjokolade lager når du skjærer den kald. Klokken hun designet for Georg Jensen var spesiallaget for ikke å snu rundt på håndleddet.

Ingen kommentarer: