mandag 10. august 2009

Freakonomics

Bilde: Sharjah_Lover, Flickr.com, CC
Jeg leste "Freakonomics" av Stephen J. Dubner og Steven D. Levitt i helgen. Jeg kjøpte den for et par år siden samtidig som jeg kjøpte "No Logo" av Naomi Klein. Jeg streber jo alltid etter balanse. LOL. Jeg fullførte aldri "No Logo". Mest fordi jeg ble så provosert av Kleins verdensanskuelse og valg av tolkningsvinkel. Den ble for snever og tendensiøs for meg. Jeg vet at en anmeldelse av "Freakonomics" ikke er helt "up to date". Men det var nå jeg leste den og oppfølgeren "Superfreakonomics" kommer i oktober. Så det så. ;)

"Freakonomics" er en non-fiction bok med et litt originalt syn på økonomi. Som kunsthistoriker har jeg jo ikke all verdens med forutsetninger for å anmelde en bok om økonomi (selv om jeg later som jeg blir litt mer kvalifisert av å ha så mange økonomer rundt meg), men boken er lett tilgjengelig, nesten primært for sånne som meg. Sånne som meg som liker å tenke at alt henger sammen med henger sammen med alt.

Derfor var det nyttig å lære at hvem foreldrene er påvirker barn mer enn hva foreldrene gjør, at kampfiksing i sumobryting statistisk sett er vanlig overrasket meg ikke, men den store "eye opener"en var selvfølgelig teorien om at kriminaliteten i USA gikk kraftig ned på 90-tallet fordi abort ble lovlig på 70-tallet. Dermed ble det født færre antatt uønskede barn av foreldre som statistisk sett ikke hadde de nødvendige verktøyene for å oppdra lovlydige borgere.

Grunntanken i boken er at økonomisk metode kan brukes for å forklare det meste i hverdagslivet, som for eksempel hvilke lærere som bidrar til at klassen deres får kunstig høye testresultater. Og ja, jeg fulgte nesten alle resonnementene. De jeg ikke fulgte var fordi jeg ikke gadd å slå opp faguttrykkene. Og jeg leste den på få timer. Nå er jeg uansett en notorisk hurtigleser (som ofte må lese bøkene en gang til fordi det var noen viktige poeng jeg ikke fikk med meg), men jeg tror at dette er en bok som vil passe de fleste som er nysgjerrige på hvordan alt henger sammen med alt.

Forfatterene har etter bokens enorme suksess skrevet en blogg som fortsetter der boken glapp, med flere interessante eksempler på sammenhenger: http://freakonomics.blogs.nytimes.com/

Ingen kommentarer: